Här samlar vi lite korta presentationer av vad som gäller för dräkt och utrustning på Tröskeln med länkar till mycket mer ingående artiklar. Den här sidan upprepar en del information som finns på andra undersidor också.
Krav på kläder och utrustning i allmänhet
- Ingen ska behöva drabbas av offlajvmoment i onödan under spelet. Under speltiden ska off-föremål hållas ur sikte. Alla Off-föremål ska hållas ur sikte – har du med dig sådant är det ditt ansvar att ingen annan störs av dem. Behållare som innehåller off-föremål ska vara diskret märkta med den traditionella Offlajv-runan (se bilden). Observera dock att vi sover off så det finns inget krav på att ha t ex lajvmässiga sovsaker, däremot måste de naturligtvis vara undangömda under spelet.
- Dräkt och utrustning ska gå i rätt stil för det land, folk eller gruppering som din roll tillhör. Se nedan för anvisningar om detta.
- Det är inte ett krav att alla kläder och utrustning ska vara tillverkat i autentiska medeltida material, men vi rekommenderar kläder av ylle och linne då det både är snyggast och mest praktiskt. Såväl fuskläder, fuskpäls som tyg av syntetblandningar är acceptabelt så länge de åtminstone liknar vad de ska föreställa.
- Två områden där vi har lite extra hög tolerans pga att det kan vara svårt och/eller dyrt att hitta bra lösningar är skodon och glasögon.
- Vanliga kängor eller skor är OK så länge de ser någotsånär vettiga och neutrala ut.
- Även glasögon är OK om man behöver ha dem.
- Lajvet kommer till stor del att utspelas inomhus, men det kommer också att vara en del spel utomhus och det kan vara lite kallt i stugan särskilt tidigare under helgen. Vi rekommenderar därför att man klär sig varmt och tar med ombyte av t ex strumpor.
- En bra artikel om medeltida vinterkläder: Warm, Dry and Happy
Människor från Gedanien, Arosia och Högmark
Kläder
Dräktskicket i Arosia, Högmark och Gedanien är baserat på nord/västeuropeiskt mode under 1200- och tidigt 1300-tal, ca 1200-1325. Filmer som går i någorlunda rätt visuell stil är till exempel Kingdom of Heaven, Ivanhoe och Arn: riket vid vägens slut.
- Dräktskick i Gedanien, Arosia och Högmark: Ingående artikel med gott om länkar till tillverkningsbeskrivningar plagg för plagg.
- Pinterest: Mode i Gedanien, Arosia och Högmark
För att underlätta för dig som redan har kläder men i ”fel” stil har vi ordnat ett par s k morphguider som ger vägledning till hur man kan anpassa delar av dräkter för andra perioder till gedanskt dräktskick.
- Morphguide: anpassa 1300-talsdräkt till gedanskt-arosiskt mode
- Morphguide: anpassa 1100-talsdräkt till gedanskt-arosiskt mode
- Morphguide: anpassa vikingadräkt till gedanskt-arosiskt mode
Vapen och annan utrustning
Vilken grad av beväpning som passar beror på din roll, men det är troligt att många av gästerna – inte minst förstås riddare och soldater – är beväpnade.
Människor från Sunnanslätt eller Eormenland
Kläder
Dräkt och annan utrustning i Sunnanslätt är inspirerade av nord- och västeuropeiskt mode under 1300-talet.
Fördjupning:
- Dräktskick i Sunnanslätt och Eormenland
- Pinterest-tavla: Mode i Sunnanslätt, Eormenland och Altirien
- Vapen, rustning och stridsdräkt i Sunnanslätt och Eormenland
Vapen och annan utrustning
Vilken grad av beväpning som passar beror på din roll, men det är troligt att många av gästerna – inte minst förstås inkvarterade soldater – är beväpnade.
Alver
Alvisk dräkt och utrustning i Thule är inspirerade av fantasykällor snarare än historiska förebilder i första hand och kan variera mycket beroende på situationen. Under fältmässiga förhållanden bär man smidiga, praktiska plagg, gärna i aktuella årstidsfärger. I mer fredliga och civiliserade sammanhang klär man sig gärna praktfullare och färgstarkare. Många alver lägger gärna tid på att smycka och dekorera sin dräkt och utrustning. Ett typiskt alviskt plagg är den ärmlösa s k alvkappan.
Fördjupning:
Människor från Solstammarna
Solstammarnas dräktskick är inspirerat av europeisk sten- och bronsålder men kan också låna inslag från t ex nordamerikanska indianer, samisk dräkt och ren fantasy.
Kläder tillverkas i första hand av skinn, läder och päls; i andra hand av grova tyger man bytt til sig. Kläderna är oftast mycket enkelt utformade, skurna i få stycken eller hopskarvade av flera mindre.
Smycken i ben, sten, trä, bärnsten och läder är vanliga, likaså av tänder eller klor från djur.
En lika viktig del av dräkten som kläderna är ansikts- och kroppsmålningarna. De kan skifta från dag till dag; oftast målar man med röd eller vit färg.
Människor från Almand
Almandisk dräktskick och utrustning iknar europeiskt, fr a tyskt, 1400-tal med lite inslag av tidigt 1500-tal.
Dvärgar
Dvärgarnas klädedräkt och utrustning påminner ganska mycket om vikingatid med en del fantasyinslag. Typiska inslag är enkelt skurna, korta tunikor; vida, påsiga långbyxor; breda bälten och djupa huvor. Manliga dvärgar känns förstås förutom längden lätt igen på sina långa helskägg. Om du vill spela dvärg så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.
Övriga
Andra folk kan också tänkas finnas representerade. Hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning om du ska spela en roll från något annat folk.