Fotogalleri

Högälvens lås hade 38 deltagare med en medelålder på 42 år


Hur det gick med belägringen

I början av hösten 1152 togs Strand med storm efter att ha belägrats sedan senvåren. 

Läget i början av hösten är att: 

*De Allierade kontrollerar staden.

*Under stormningen tog man kännbara men inte katastrofala förluster

*Citadellet är kvar i Furstliga händer vilket binder upp allierade trupper

*De Furstliga förlusterna blev lindriga.

*Stadens försvarsverk är provisoriskt återställda,

*Civilbefolkningen är lider ingen akut nöd och är försiktigt positiv till alliansen 

*Furstliga agenter och medlöpare gömmer sig fortfarande i Strand. 

*Strömkarlen, en oknyttsädling som hållits fängslad, befriades av Nyckelns väktare Strömkarlen har än så länge varit hjälpsam.

På kort sikt är staden säker men det är uppenbart att ett allvarligt Furstligt försök att återta Strand skulle ha goda chanser att lyckas. Lyckligtvis verkar ett sådant inte vara möjligt i närtid. Den Furstliga armen i Talvala förväntas sitta fast där åtminstone till kommande vår och Den Furstliga fältarmen som är tillgänglig i Thule har satts in mot Illyranas alver och kan inte hota Strand. En undsättning av Illyrana prioriteras högt av alliansen och i och med att man agerade så resolut och stormade Strand vid första tillfälle kommer undsättningen snabbare än de Furstliga rimligen kan ha väntat sig.  

För en längre beskrivning se googledokumentet: Utfall av högälvens lås


Vox populi – deltagarnas röster om lajvet

Efter Högälvens lås delade vi som vanligt ut en enkät att fylla i efter lajvet, där deltagarna fick betygsätta olika element och lämna kommentarer. Här redovisar vi resultaten av de 18 (av 33 möjliga) enkäter vi fick in. Kort kan sägas att på frågan: Uppfylldes dina förväntningar fick vi 15 Ja, 1 delvis samt 1 nej.

KategoriMedel MedianTypvärdeHögstLägst
Spel och intriger4,174552
Spelvärld4,835554
Arrangörsbemötande4,55552
Värde för pengarna4,65553
Totalt betyg4,65552

Nedan publicerar vi ett urval av de fritextsvar vi fick in. (Där flera personer svarat ungefär samma sak har vi valt ut ett av svaren) Vissa svar är lätt redigerade för att inte avslöja vem de kommer ifrån. Vissa svar är också kortade

Strategispelet

Hur bra tycker du att det fungerade för att spela ut belägringen och har du några förslag till förbättringar?

Jag tyckte om att det gav även mig som inte direkt nördar medeltida belägringsstrategier valmöjligheter att agera utifrån, och argumentera för. Jag tror att det blev otydligt ibland när en del punkter var ”Hur mycket resurser lägger ni på det” Samtidigt som andra var ”Hur snabbt ska det gå”
Oväntat bra tycker jag. Kanske kortare tidsperioder och mer konsekvent vad brickor innebar, att det vid ett tillfälle hade en annan betydelse (hur fort saker skulle hända) förvirrade ganska många deltagare om jag förstod det rätt.
Adekvat. Som brädspelsnörd ser jag otal sätt det kan göras ännu mer vasst men tycker det tillförde vad det skulle till spelet.
Jag är inte så förtjust i eller intresserad av strategispel eller brädspel över huvud taget, så jag hade svårt att greppa hur det fungerade och vad en markör på något betydde, men när jag slutade oroa mig och körde på känsla så var det inte jobbigt. Jag tyckte om när vi till slut tog och skrev mer exakt vad vi gjorde, istället för att bara placera markörer och se vad som hände. Men, jag är inte rätt person att uttala mig mer om sådana funktioner som spelet var.
Någon form av informell tidsbegränsning som gör att man måste lägga sina markörer inom rimlig tid kunde vara lämpligt. Och kanske en försiktig uppmuntran att låta utplacerade brickor ligga kvar. Och att uppmuntra de största följena lägger sina brickor relativt tidigt så att de minsta grupperna får större möjlighet att påverka mer på marginalen. I akt tre blev det lite märkligt att det dröjde så väldigt lång tid mellan att den första och den sista brickan utplacerades. Det kändes också lite snurrigt att att typ hälften av brickorna flyttades om under de sista 10 minuterna av akt 3. Men som sagt, på det stora hela fungerade det jättebra, och det kändes som en rimlig styrkebalans mellan fraktionerna. :)
Lite samma kritik som metaspelet – Det är bra vi förstod hur det var upplagt, men den informationen hade vi kunnat få tidigare, off. Allt prat om dåligt, acceptabelt, exceptionellt och tärningsrullande gjorde att den delen blev ett offmoment, som för lajvupplevelsens skull kunde ha strukits helt. Det fungerade bra för att kunna spela ut belägringen för de styrande inom varje fraktion. Det var synd att det inte fanns naturliga sätt att influera på. Det är möjligt att de fraktioner som hade pluppar lade upp något inom sin grupp, men mycket var beroende av att man råkade vara på plats runt bordet samtidigt som någon man behövde influera fanns där. Jag hade gärna sett någon form av rådsslagsmöte under själva lajvet, där alla fraktioner kunde ha möjlighet att komma med sina åsikter i någon eller några frågor.
Det fungerade riktigt bra för att driva och fokusera spelet… Framför allt upplevde jag att det gjorde att många kunde engagera sig i diskussionerna eftersom de visste vad som var ”på bordet” och kunde utgå från det, istället för att endast de som är mest insatta diskuterar och beslutar vad som ska göras. Jag ser två huvudsakliga förbättringsområden: 1. bryta upp ”stormötena” till diskussioner/förhandlingar i omväxlande smågrupper… 2. Undvika konsensuslösningar och gemensamma normer utan mer fokus på egna mål som kan modifieras i förhandlingar med andra… En konkret sak jag tror skulle kunna hjälpa med 2. är att inför lajvet ge spelare individuella mål som är kopplade till andras förväntningar på dem, t.ex. ”Dina soldater kräver att de ska få genomföra plundring om staden faller, annars riskerar du att förlora deras lojalitet”, ”Din mor har gjort det tydligt att detta är en möjlighet för ätten att förbättra sitt rykte genom dig, hon förväntar sig att du gör ditt bästa för att vinna ära och ryktbarhet”…. Då kan man kanske få lite mer spel på att folk strävar i olika riktningar…utan att någon behöver känna att deras roll är ”ond”…
Det var ett intressant upplägg med stora potential, tror jag. Jag tror att det kan behöva något som mer naturligt gör att inte för mycket av lajvet går till att de flesta står i ett enda rum och trängs runt samma karta, papper och lista på alternativ. Det behövs något som bryter upp spelet till mindre grupper oftare och lättare. Just systemet med färdiga alternativ att fokusera på kändes väldigt bra och tryggt. Alternativen kunde i vissa situationer kännas lite fyrkantiga och inrutade, men det kändes som att det löste sig tack vare att spelare/roller tog initiativ till att mer detaljerat beskriva vad de tänkte sig ingick i alternativen/hur det skulle gå till mer detaljerat.
Överlag bra. Vi spelade ju oss fram till att själva beskriva hur de olika delmålen gick till, vilket blev väldigt roligt. Jag upplevde att vissa kanske kände det som att de inte var lika involverade i det spelet som de hade velat; jag tycket det funkade bra och blev ytterligare en möjlighet för de som ville att ge lite nyans och djup till spelpjäserna.

Vad var bra med arrangemanget?

Kommentar: Uppenbart var maten mycket uppskattad, flera svar framhöll maten även om bara ett par av dem kom med nedan.

Jag tycker att akterna var ganska lagom långa, det var kul med två kortare och en längre akt.
Jag kände mig välkommen och som att jag kunde prata med vem som helst och inte blev utfryst pga rang, gruppering, eller att rollen inte varit med på tidigare lajv, det var awesome. <3 (och maten) Stugan såg riktigt bra ut på insidan den här gången också. :) Also frånvaron av möten(TM). Så himla skönt att slippa sitta fast i rådslagsmöten (eller bli utfryst från)
Hur deltagarna tydligt levt i lajvvärlden under lång tid skapade ett fiktionellt djup och narrativ inlevelse jag saknat i lajvsverige. Maten var fantastisk och arrangörerna var bra på hjälpa mig finna en bra plats i
Jag tycker det mesta var bra! Även jag som gillar mer fysiska lajv hade saker att göra!
Sagan kunde spinnas vidare och en del gamla trådar kunde få sitt slut. Matschemat fungerade bra, och lokalen var ok för upplägget. Och det var intressant att träffa Parzifal von Eltz, som ju har figurerat i bakgrunden så lång tid.
På det hela ett riktigt bra genomförande, hantverksskickligt planerat och genomfört från arrgruppens sida, ni fick även det praktiska med t.ex. maten att fungera riktigt bra … Ni lyckades – kanske allra viktigast – dra dit en massa bra Thule-folk som är kul att lajva med, bra jobbat. Och jag är också väldigt glad för att jag fick bra stöttning från arr gällande personliga reservationer som fick mig att tveka kring mitt deltagande på lajvet.
Bemötande från arr och övriga deltagare. Att nästan alla grupperingar var representerade. Att det är ”högt i tak” när det gäller spel mellan deltagare. Stugan, möjlighet att sova i säng! Att alla Thulespelare är generösa och måna om varandra i spel och möten…
Att strategispelet fungerade så bra. Maten. Mycket utrymme för relationsspel. Alltid bra med indelning i akter. Att kunna MÖP-spela även fast man inte är superkunnig om medeltida belägringar.
Bakgrunden och världen är ju fantastisk – jag älskar Thule av den anledningen; en magiskt underbar saga! Jag gillar att det var representanter från många olika ”grupper”/riken närvarande på samma ställe. Jag gillade att det testades ett nytt grepp, strategispelet, även om det inte är just det spel jag helst föredrar. Jag gillar att plotten med Strömkarlen fick en upplösning; att en intrigtråd faktiskt fick lösas så vi (eller i alla fall jag) kunde känna att val och agerande leder till ett resultat.

Vad kunde varit bättre?

Kanske inte lika kul för oss att läsa som om vad vi lyckades med, men definitivt nyttigt.

En återkommande kommentar är att Nyckelns väktares expedition in i Strand (som spelades som ett meta spel under akt 2) synkade dåligt med övriga lajvet.

Mottagningsprocessen på lajvområdet. För mig som inte varit på platsen innan fanns det flera sätt att köra och gå fel trots det var en kort sträcka att ta sig. Lyckades nog ta alla fel som kundes. Avsaknad av skyltar till lajvet samt någon slags snitsel där man skulle ta av till stugan tipsar jag om då förvirrad lajvare lätt tappar bort sig.
Jag fann inte riktigt att jag kunde spela rollen, det var mer att försöka göra det en sådan roll skulle göra och så undvika att störa andras spel, samt ställa frågor och lyssna för att bidra till andras upplevelse. Jag kanske inte vågar gå på så mycket som jag borde, bara, men det var jobbigt att folk mest behandlar Ljustron som en oviktig extra detalj som är något för ”andra roller, men inte min”. Men jag tyckte om att spela på det, i alla fall. Nyckelns Väktare-expeditionen tog för lång tid, eller, gjorde att alla andra gick runt och väntade. Som om man var biroller i ett äventyr där allt hängde på dem. Och det kändes litet som att det försökte föras fram att deras uppdrag var det allra viktigaste. Vilket det kanske var, men då var det rätt segt när man ”gjort” det man kunde för att bistå och de fortfarande var ute på äventyr.
Mer lajvtid, och mindre offmoment. Framför allt avslutades alla akterna alldeles för abrupt, så att vi var tvungna att ta delar som måste hinnas med på lajvet iff, eller off. Det störde mig väldigt mycket, att nästan inget egentligt lajvande hanns med, för att tidsschemat var så pressat.
Det ser ut som att det fanns ett behov av något slags förtydligande av samhälle, moral och status för att undvika den ”lajvdemokrati”-tendens som bland annat ledde fram till det i mina ögon pinsamma ifrågasättandet av planerna i slutet på akt 2. Jag tror att sådant kan vara särskilt viktigt att förtydliga i Thule-kampanjen eftersom särskilt roller med ”goda” värderingar tenderar att ha åsikter som är ganska nära våra egna, utan att samhället för den skull liknar vårt. Utöver det tror jag det hade varit bra om NV:s metascensuppdrag i staden gått att göra på kortare tid, men jag vet mycket väl att sådant är lurigt särskilt när det är många spelare inblandade.
Även om platsen var underbar så var de rum inomhus vilka var möjliga att lajva i väldigt begränsade. Det var inte precis roller som gick ut och lade sig under ett träd och umgicks så det kunde kännas trångt tidvis.
Ta till vara på tidshoppen bättre, typ speeddejting för att få fram hur relationer förändrats och kanske mer kring skador och annat som hänt under anfallet. För att få det hela ännu mer levande. Spel kring status och olika maktförhållanden, men det tror jag ni har rätt koll på med tanke på…
Lokalen, och det gör nästan ont att skriva för jag vet hur jävla svårt det är att få tag på bra lokaler. Men jag vet att arrgruppen hade hoppats på Ekbacken och den är bättre pga har el och moderna toaletter/avlopp och inte en golfbana runt knuten…

Expeditionen in i Strand

Kommentarer på metaspelet från de som var med.

Det var jättekul! Det gick lite långsamt för vi var rätt många och var trötta men vi fick till flera bra scener. Bra att det bara var SL som slog tärningar. Hade varit kul med mer karaktärsspel.
Det var väldigt trevligt! I den bästa av världar hade ni kunnat vara på två ställen samtidigt, eftersom akt två blev lite lång pga input från expeditionen, men det behövs lite mer kvantmekanisk forskning innan det är möjligt! :)
Det blev alldeles för mycket off i det hela med prat om tärningsrullningar och liknande. det hade gått att få betydligt mer immersion i det om vi hade skippat den informationen, och faktiskt rollspelat istället. (Sedan kan SL förstås göra det på det sättet, men det behöver vi som spelare inte veta om) Dessutom blev det lite feltajmat, så när vi kom tillbaka och ville spela på det vi hade lyckats göra, ville de flesta andra lajvare bara avsluta akt 2 och gå vidare, vilket ju förstås inte gick, eftersom det kom en ny spelare på planen, som behövdes ta hänsyn till. Det var ett bra sätt att få in nya lajvare i en gammal kontext
Jag deltog och jag tyckte om det. Det var en trevlig avslappnad stämning i gruppen. Pacingen i spelet var överlag bra även om det kändes lite väl stressat mot slutet och arr själv kändes lite väl stressad då också. Ett sådant spel kanske borde ledas av någon som inte är/betraktas som den som har alla trådar i huvudet och koll på det mesta? Rent personligen för mig som ny spelare i kampanjen tyckte jag att det var intressant att få se lite andra delar av världen, det magiska och mystiska, och att få interagera med roller min roll inte haft så mycket med att göra och att ha en chans att få lära känna vissa spelare lite grann off utan att vara helt off, om det nu är en vettig beskrivning…
Det var ganska mycket detaljer, lite omständigt och långsam framflyttning i början och lite pressat och summariskt på slutet. Jag hade nog tyckte det var roligare om det hade gått framåt fortare i början och varit lite intensivare längre fram i äventyret. Gruppen som var med i spelet var fantastisk! Var och en av deltagarna bidrog på makalösa, avgörande, överraskande och ibland helt bisarra sätt; vissa planerade, andra improviserade alla var så personliga och var och en fick användning för sin styrka eller specialitet. Jag var och är jätteimponerad. Det var så himla roligt att spela det här äventyret med alla som var med! Ska väl också påpeka att spelledaren hade bra öra för var och en och var bra på att plocka upp karaktärernas talanger och springa med dem och improvisera runt skelettet på äventyret så att alla fick chansen att utmärka sig vid olika tillfällen.

Övriga kommentarer

Asså det va definitivt ett av mina bättre Thule-lajv, så jag säger bara tack!
Bra jobbat. Kommer gärna på fler av era lajv och behöver ni en extra hand eller öga någonstans i arrprocesser var inte främlingar.
Tack för att ni orkade dra i allt, och se till att det till slut blev av! Hurra, hurra, hurra för Thule!
Lokalen fungerade bra, trots avsaknad av el och rinnande vatten.
Maten och köket var jättebra, toppen att det fanns kaffe och te hela tiden. Det hade varit bra om alla presenterat sina roller på FB innan, jag hade svårt att lära mig vilka alla var under lajvet. (Jag presenterade inte min roll heller så en eloge till Elenaria som gjorde det)
Ser fram emot fortsättningen, även om det är läskigt att vårt rike är under angrepp! Skönt i alla fall att undsättningsexpeditionen är på väg i full fart! :) Frågan om min rolls inställning till de olika fraktionerna borde ha haft fler svarsalternativ. Vi är ju allierade med alla de andra grupperna, så självklart är vi positivt inställda till alla. *Vi blev betydligt mer positivt inställda till Sunnanslätt än vi varit innan, eftersom de var väldigt snabba med att ge oss sitt fulla stöd i akt tre. *Parcifal hjälpte oss mer än vi trott, även om det antagligen mest var pga övertalning från Sunnanslätt! *Högmark, Gedanien och i viss mån Arosia gav oss visserligen sitt stöd till slut, men de höll oss på halster in i det sista och pratade inte riktigt så öppenhjärtligt med oss som vi hade förväntat oss under akt 3. *Ariksriddarna hade vi förväntat oss mer stöd av. I viss mån även av dvärgarna, men de har korta ben och kommer onekligen mer till sin rätt i befästningar än i skogen. *Drakfåglarna är vi fortsatt nära allierade med, även om de var förvånansvärt rädda för strömkarlen. *Nyckelväktarna hjälpte till massor och är nog våra närmaste allierade.
Det här blev ett av mina bästa lajv i Thule-kampanjen. Det känns som om det öppnade upp för en mängd intrigtrådar och möjliga fortsättnings-lajv. Jag är försiktigt positiv att vara med och arra något sådant i framtiden. Angående mitt beskrivande av [rollens] inställning till olika grupperingar tyckte jag att det var oerhört svårt. Hennes inställning är betydligt mer komplex än bu/bä/mittemellan. I många fall har [rollen] fått nya intryck som både är positiva och negativa.


Rättelser och upprättelser

Under den här kategorin tar vi upp sådant som blivit fel eller oklart så det förhoppningsvis inte följer med och påverkar framtida arrangemang. 

Inga rättningar för Högälvens lås.