Utskriftsvänlig sida

Dräkt och utrustning på Jägarna och bytet

En översikt



Här samlar vi lite korta presentationer av vad som gäller för dräkt och utrustning på Jägarna och bytet med länkar till mycket mer ingående artiklar. Den här sidan upprepar en del information som finns på andra undersidor också.


Krav på kläder och utrustning i allmänhet


Folk från Gedanien, Arosia och Högmark

Då lajvet utspelas i Gedanien kommer de flesta av rollerna också att vara gedanier, men det kan också dyka upp besökare från Arosia eller Högmark.

 

Kläder

Dräktskicket i Arosia, Högmark och Gedanien ligger inte långt från det margholiska. Det är baserat på nord/västeuropeiskt mode under 1200- och tidigt 1300-tal, ca 1200-1325.

För att underlätta för dig som redan har kläder men i "fel" stil har vi ordnat ett par s k morphguider som ger vägledning till hur man kan anpassa delar av dräkter för andra perioder till gedanskt dräktskick.

 

Vapen och annan utrustning

Vilken grad av beväpning som passar beror på din roll, men det är troligt att många av gästerna - inte minst förstås riddare och soldater - är beväpnade.


Folk från Sunnanslätt eller Eormenland

Det är också tänkbart att det dyker upp besökare från Gedaniens södra grannland Sunnanslätt eller Eormenland i södra Thule.

Kläder

Dräktskicket i Sunnanslätt och Eormenland liknar 1300-tal.

 

Vapen och annan utrustning

Vilken grad av beväpning som passar beror på din roll, men det är troligt att många av gästerna - inte minst förstås inkvarterade soldater - är beväpnade.


Drakfåglar och andra infödda margholier

Det skulle också kunna dyka upp medlemmar av den margholiska motståndsrörelsen mot Fursten, Drakfåglarna.

 

Kläder

Det traditionella margholiska dräktskicket liknar nordeuropeiskt 1100-1200-tal, i första hand ca 1150-1250. (Många av Furstens tjänstemän och soldater är dock lycksökare från andra länder och klär sig ofta enligt sina egna hemmoden eller i blandade stilar.)

Drakfåglarna och deras gäster hör i allmänhet till bondeklassen och klär sig därefter. Drakfåglarna själva klär sig traditionellt till stor del i dova nyanser av brunt, grått och grönt. Ytterplagg och attiraljer i läder är också vanligt.

För att underlätta för dig som redan har kläder men i "fel" stil har vi ordnat ett par s k morphguider som ger vägledning till hur man kan anpassa delar av dräkter för andra perioder till margholiskt dräktskick.

 

Vapen och annan utrustning

De flesta Drakfåglar har för vana att gå beväpnade, om inte annat så med en dolk eller kniv (ofta dold för säkerhets skull). Det är inte ett strikt krav att alla roller bär vapen på lajvet men de flesta bör ha ett eller flera med sig. Lättare rustning kan också förekomma men är inte något krav, även om rollen är stridande annars.

Huvudvapnet för många Drakfåglar är pilbågen, men spjut, yxor, svärd och i viss mån armborst är också vanliga. Många är också skickliga med stav, ett vapen med den praktiska fördelen att det kan dubbla - och maskeras som - en vanlig vandringsstav. Sköldar är oftast runda, små till medelstora och naturfärgade, bruna eller svarta utan färgglada märken.


Alver

Alvernas klädedräkt är ganska individuell och beror på sammanhanget; de som levt med Drakfåglarna tenderar att klä sig ungefär som dessa medan de som kommer direkt från Formenos eller södra Ilyrana troligare klär sig i mer traditionell alvisk dräkt. Ett typiskt alviskt plagg är den ärmlösa s k alvkappan. Om du är intresserad av att spela alv så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.

Exempel på alvisk dräkt

Dvärgar

Dvärgarnas klädedräkt och utrustning påminner ganska mycket om vikingatid med en del fantasyinslag. Om du vill spela dvärg så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.