Här samlar vi lite korta presentationer av vad som gäller för dräkt och utrustning på I Öppen Dager med länkar till mycket mer ingående artiklar. Den här sidan upprepar en del information som finns på andra undersidor också.

 

Krav på kläder och utrustning i allmänhet
  • Ingen ska behöva drabbas av offlajvmoment i onödan under spelet. Under speltiden ska off-föremål hållas ur sikte. 
  • Dräkt och utrustning ska gå i rätt stil för det land, folk eller gruppering som din roll tillhör. Se nedan för anvisningar om detta.
  • Det är inte ett krav att alla kläder och utrustning ska vara tillverkat i autentiska medeltida material, men vi rekommenderar kläder av ylle och linne då det både är snyggast och mest praktiskt. Såväl fuskläder, fuskpäls som tyg av syntetblandningar är acceptabelt så länge de åtminstone liknar vad de ska föreställa.
  • Två områden där vi har lite extra hög tolerans pga att det kan vara svårt och/eller dyrt att hitta bra lösningar är skodon och glasögon.
    • Vanliga kängor eller skor är OK så länge de ser någotsånär vettiga och neutrala ut.
    • Även glasögon är OK om man behöver ha dem.
  • Lajvet kommer till stor del att utspelas inomhus, men det kommer också att vara en del spel utomhus och det kan vara lite kallt i stugan. Vi rekommenderar därför att man klär sig varmt och tar med ombyte av t ex strumpor.

 

Infödda gedanier, arosier och högmarkare: allmänt

Det här gäller allmänt för de roller som är uppvuxna i Gedanien, Arosia eller Högmark.

Kläder

Dräkt och annan utrustning i Gedanien, Arosia och Högmark är inspirerade av nord- och västeuropeiskt mode under 1200- och tidigt 1300-tal; omkring 1200-1325. Filmer som går i någorlunda rätt visuell stil är till exempel Kingdom of Heaven, Ivanhoe och Arn: riket vid vägens slut.

För att underlätta för dig som redan har kläder men i ”fel” stil har vi ordnat ett par s k morphguider som ger vägledning till hur man kan anpassa delar av dräkter för andra perioder till gedanskt dräktskick.

 

Infödda sunnanslättare, allmänt

Det här gäller allmänt för roller från Sunnanslätt, landet där I Öppen Dager utspelar sig.

Dräkt och annan utrustning i Sunnanslätt är inspirerade av nord- och västeuropeiskt mode under 1300-talet. En viktig skillnad är dock att det inte råder en strikt uppdelning i mans- och kvinnodräkt.

 

Klosterfolk

Vid Örnevalls kloster finns det två olika kyrkliga ordnar, Anselmitorden och Celestinerorden.

Anselmitorden klär sig i bruna dräkter och bär ett vitt rep, cingulum, runt midjan. Repet har tre knutar för att påminna om de tre klosterlöftena: lydnad, fattigdom och kyskhet. 

Celestinerordens ordensdräkt består av en ”vit” – egentligen ljus; beige, ljusgrå eller ljusbrun går också bra – kjortel, svart scapular och svart hätta. De ”svarta” plaggen kan också passera i mörkt grått. Lekbröderna och -systrarna bär mörkt bruna eller grå kjortlar, som ibland bara är vadlånga, och hättor men inga scapular.

De som arbetar vid klostren bär sina vanliga kläder.

Mer om klosterordnarna kan du läsa här.

 

Dvärgar

Typiska inslag i dvärgkläder är enkelt skurna, korta tunikor; vida, påsiga långbyxor; breda bälten och djupa huvor. Manliga dvärgar känns förstås förutom längden lätt igen på sina långa helskägg. Om du vill spela dvärg så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.

 

Alver

Alver kan klä sig på olika sätt, men ett typiskt plagg från traditionell alvisk dräkt är den ärmlösa s k alvkappan. Om du är intresserad av att spela alv så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.

Här är ett bildgalleri med alver i Thulekampanjen.