Utskriftsvänlig sida

Fristad

- Väktarnatt i Ravnsmark

Ett lajv i Thule-kampanjen: Bok III, Mellanspel IV

Ytterst preliminär information - uppdaterad!

Faktaruta

Tid: 13-14 december 2014.
Plats: Lugnet, Lilla Gillets torp i Bromma.
Deltagaravgift: Inte spikad, men överkomlig. Vi kommer att tillämpa en solidarisk prissättning med en frivillig högre avgift för de som har råd.
Antal deltagare: Ca 30-50.
Huvudarrangörer: Theo Axner och Henrik "Hoffa" Hoffström,
Hjälparrangörer: Frida Pihl, Erika Westberg.
Theo
Hoffa
Frida
Erika
thule.fristad [at] gmail.com

Lajvet i ett nötskal

Vinterfest hos motståndskämparna mot den tyranniske Fursten och deras gäster.

Ett fantasylajv i Thule-kampanjen med inspiration från bl a Astrid Lindgren (tänk Mattisrövarna som rebeller mot Tengil), Pans labyrint och Robin of Sherwood.

Lajvet kommer att fokusera på fest och glädje för stunden i skuggan av krig och förtryck; kulturkrockar och möten mellan omaka allierade; jordnära stämnings- och karaktärsspel som möter inslag av episk saga, skräck och mystik.


Bakgrund och upplägg

Vinter, Ljusets År 1149. Kriget mellan den mörke Fursten av Margholien och de allierade fria smårikena i Thule har pågått i tio år, och det dödläge som rått de senaste åren har börjat brytas; med det ockuperade Högmark som bas har de Furstliga gått till angrepp mot alvriket Ilyrana i väster. Men han härskar ännu inte över hela Thule, och faktiskt numera inte ens över hela Margholien.

Den margholiska motståndsrörelsen mot Fursten, kända som Drakfåglarna efter sin första ledare, har sedan ungefär ett år lyckats befria och ockupera det fattiga och oländiga folklandet Ravnsmark i västra Margholien och håller nu för första gången eget territorium. Motståndskämparna har erkänts som en fullvärdig del av alliansen mot Fursten och rentav (av de allierade) som Margholiens rättmätiga styrande. En förbindelseväg har upprättats via alvriket i väster och de allierade har förstärkt enklaven i Ravnsmark med en del trupper, utrustning och förnödenheter. Fursten har hittills haft alltför fullt upp med sina andra fronter för att prioritera att krossa Drakfåglarnas fristat, men man vet att förr eller senare kommer han att slå tillbaka.

Nu drar det ihop sig till Väktarnatten, Terra Cognitas stora vinterfest.  Här, på en gård någonstans i västra Ravnsmark, samlas några av motståndskämparna, lokalinvånare, allierade soldater som inkvarterats här och en del mer udda gäster för att hålla Väktarnattsvard, början på det traditionsenliga Väktarnattskalaset.

Platsen vi befinner oss på är förhållandevis trygg, djupt in i Drakfåglarnas territorium, men man är ständigt vaksamma och beredda på faran. Utöver risken för plötsliga Furstliga räder eller andra hot har det också nyligen upptäckts några märkliga fynd i närheten; däribland något som verkar vara en av de portar alvfolket byggde i forntiden för att färdas på magisk väg mellan, men vars hemlighet varit glömt i många sekler och först nu börjat återupptäckas. Lärda alver och människor är på väg för att undersöka den och platsen har hållits under uppsikt - alldeles särskilt nu inför Väktarnatten, där murarna mellan det jordiska och det över- och underjordiska är som tunnast.

Trots alla skäl till oro gör man sig beredda att inleda vinterfesten och njuta av stunden. Många av besökarna har varit med om märkliga ting, stora och små, under åren av krig och uppror, och har mycket att berätta om sina äventyr. Och inte heller här är äventyret så långt borta...

 

Om Väktarnatten

Väktarnatten är en betydande årsfest i Thule – inte minst det mindre kalaset dagen före, då de fattiga drar runt i bygderna och sjunger och spelar för mat och dryck, och då man dricker den traditionella skålen för gott år och fred. Det är en bön som har en särskild vikt i de onda tider Thule nu befinner sig i, med det krig som förhärjat länderna, som kastar en tung slagskugga även över det befriade Ravnsmark. 
En annan av traditionerna kring festen gäller att berätta goda - och helst sanna - historier, och efter ett år som det här finns det mycket att berätta om.

Inte ens i vanliga fall är Väktarnatten heller enbart en ljusets och trevnadens tid. Det är också de dödas natt, då de som dött våldsamt eller av andra skäl inte får vila i frid drar omkring på jorden och hemsöker sina gamla fränder. Dessa och många andra vidskepelser gör att skräcken aldrig är långt borta ens vid varma eldstäder och dignande bord.

Vad kan man vänta sig?

Inslag som Fristad är tänkt att erbjuda (listan kan och lär komma att utökas):

  • Fest med god och riklig mat, traditions- och kulturspel.
  • Möten och spel mellan en brokig blandning roller och grupper, med både vänskap och skav.
  • Jordnära och grundat vardags- och festspel med solid bakgrund i kombination med mer äventyrliga fantasyinslag.
  • Skymtar av stora episka skeenden från gräsrotsnivå.
  • En del politik och rådslag för de som vill engagera sig i det.

Detta ingår inte i konceptet:

  • Strid. Det kan uppstå enstaka våldsamma situationer men det är inte ett tema för lajvet, som fokuserar mer på stämning än action även om det blir en del äventyrliga inslag.
  • Fysiska strapatser och umbäranden. Eventuell övernattning sker off och inomhus.

Praktiska ramar

Lajvet kommer att utspelas vid någon lämplig stuga med omgivningar i Stockholms- eller Uppsalatrakten. Vår förhoppning är att använda Lugnet i Bromma, vi väntar på besked om det. Som reservalternativ har vi bokat scoutstugan Ekbacken utanför Uppsala, där vi tidigare haft lajven Väktarnattssagor, Skuggor i snön och Vid vägens ände.

Troligen blir bara lördagen speltid, möjligen börjar vi med församlingar, workshops och liknande på fredagkvällen. Övernattning kommer alltså att ske off och inomhus.

Mat kommer att ordnas antingen centralt eller som knytkalas.

Roller

Mer definitiv information om vilka roller som går att spela kommer i kommande utskick, men än så länge kan sägas att det är rätt flexibelt vilka roller som kan vara med. Det finns också rätt goda möjligheter att spela en roll du spelat på något tidigare Thule-lajv.

Roller som kan passa in är till exempel:

  • Drakfåglar, alltså margholiska motståndskämpar mot Fursten, av alla slag från olika delar av riket.
  • Civila bosatta i närheten.
  • Soldater eller specialister från de allierade rikena som inkvarterats här eller sänts hit av andra skäl. Bland specialisterna kan finnas ett fåtal utsända från Nyckelns väktare, som leder det magiska kriget mot Fursten.
  • Alver; själva Drakfåglar eller utsända från alvriket.
  • Landsflyktiga dvärgar som slutit sig till de allierade.
  • Flyktingar, landstrykare och löst folk.
  • Vandrande underhållare av ett eller annat slag.
  • Et cetera...