Utskriftsvänlig sida |
Theo |
Cornelia |
thule.draksadd [at] gmail.com |
Tid: 12-14 april 2013.
Plats: Pålstorpsstugan med omgivningar, utanför Tullinge. Läs mer om stugan här.
Kostnader: Inte spikat, men överkomliga.
Deltagarantal: Upp till ca 50-60.
Huvudarrangörer: Theo Axner och Cornelia Karlslund.
Tidigt på våren, Ljusets År 1149. Kriget mellan den mörke Fursten av Margholien och de Norra Kungarikenas allians har pågått i tio år och det dödläge som rått i några år har börjat brytas upp. Förra hösten tvingades Fursten ge upp sina besittningar i Gedanien men ockuperade i gengäld Högmark, som kriget igenom hållit de allierades nordvästra flank. Nu har en Furstlig armé samlats i det ockuperade Högmark och de allierade har bistert börjat förbereda sig på att försvara sig mot ett nytt angrepp mot Arosia. Små skärmytslingar och räder fram och tillbaka utspelas redan i gränsmarkerna och tycks sakta tillta i styrka.
Men anfallet söderut i full skala har än så länge dröjt, och i stället har de Furstliga - för första gången i kriget – börjat slå direkt mot alvfolkets boningar i väster. Alvernas östligaste utposter i Tolvmilaskogen lär redan ha fallit. De alver som gått över på Furstens sida, med Rana i spetsen, sägs vara inblandade, och så även Náuglug, draken som följer Rana men som inte synts till sedan den drevs på flykt från Geda högar.
Vad är i görningen? Är det mot alvernas ändlösa skogar i väster Fursten riktar sin fulla styrka nu, eller är det hela en fint för att distrahera de allierade och få dem att sänka sin gard? Nya underrättelser fortsätter att komma in, och viktiga beslut måste fattas snabbt.
Arrangemanget kommer att utspelas i tre akter:
Den mest framskjutna av de allierade häravdelningarna har upprättat sitt högkvarter i närheten av Järnforsa bergslag i sydvästra Högmark, den sista utpost i landet som inte fallit i fiendehänder. Här hålls ett, eller en serie, rådslag där den brokiga alliansens höga befälhavare med rådgivare och följeslagare, såväl som medlemmar av Nyckelns Väktare (de som leder det magiska kriget mot Fursten) och företrädare för alvfolken och kanske också för lösare anknutna grupperingar, möts för att göra upp planer och förbereda det fortsatta fälttåget. Högst prioritet har några mer akuta mål som måste uppnås och, kanske först och främst, nya underrättelser som måste införskaffas.
Under lördag dag följer vi hur ett eller flera av de uppdrag som planerats utförs i de djupa gränsskogarna, i ingenmanslandet mellan de båda sidornas utposter. Här skiftar vi fokus från maktens korridorer till krigarna på den leriga marken och från krigsplanering och diplomati till spänning, äventyr och fara. Aktens utformning kommer till viss del att omformas efter vilka beslut som fattas i akt 1, och händelser och upptäckter i akt 2 kommer att ge input inför akt 3.
Ett par dagar (inlajv) efter det första krigsrådet, och med resultaten av åtminstone de första planerade expeditionsuppdragen i hand, återsamlas man vid högkvarteret för att hålla rådslag på nytt. Nu vet man förhoppningsvis mer om vad som pågår, och saker och ting har på flera punkter tagit nya vändningar - nu gäller det att fatta visa beslut och göra planer för resten av fälttåget. Nya underrättelser kan fortsätta att komma in och kräva skyndsam revidering av planerna. De beslut som tas här kan bli avgörande för hur berättelsen fortsätter.
Draksådd är som framgår ett tvådelat lajv – eller om man så vill tre korta lajv i ett; ett actionbetonat äventyr i skogen inramat av två lugnare krigsrådsscener. Bland de ambitioner vi har med lajvet kan nämnas:
Lajvet kommer att utspelas vid och omkring någon lämplig stuga och i skogarna runtomkring, troligen en scoutstuga i Stockholmstrakten. Vi har ett antal alternativa lokaler vi håller på att kolla upp, information om definitiv plats och datum kommer upp så fort vi vet.
Arrangemanget löper över en hel helg, men spelet kommer att brytas mellan de tre akterna – övernattningen sker alltså off. Planen är att alla deltagare ska kunna sova inomhus.
Akt 1 och 3 kommer att utspelas i och omkring stugan, som representerar en gård som rekvirerats som högkvarter i ett hörn av härlägret. Vi tänker oss att resa ett par paviljonger utanför för att ge en kuliss av ett större läger, men också att tälten ska gå att inredas som spelutrymmen.
Akt 2 kommer att utspelas i skogen kring ett antal äventyrsplatser. Under den tid som akt 2 varar, och under spelbrotten mellan akterna, är stugan ett offlajvområde.
Förhoppningen är också att kunna hålla med mat som en del av arrangemanget.
Som framgått kommer de olika akterna att fokusera på olika perspektiv och rätt många deltagare kommer att behöva spela andra roller i den äventyrliga akt 2 än i de inramande krigsrådsakterna. Med det sagt är det tänkt att vara ganska flexibelt vilka roller som kan dyka upp.
Här behöver inte alla roller ingå i den högre krigsledningen, men de flesta bör ha någon anknytning till de rådslag som ska hållas. Det finns rätt stort utrymme för att spela roller på den allierade sidan man spelat på något tidigare Thule-lajv om man är intresserad av det – hör av dig till Theo i så fall.
Roller som kan vara med här är till exempel:
Här kommer å andra sidan den övervägande delen av de spelade rollerna att vara grunts. En del av deltagarna kommer också att behöva spela Furstliga roller som antagonister under den här akten. I nuläget är det rätt flexibelt vilka sorters roller som kan bli aktuella; det kan tänkas att akten delvis utformas baserat på vilka roller på respektive sida det finns intresse för att spela. Det kan till exmpel röra sig om:
Här finns som sagt också stor möjlighet att återigen spela någon roll du spelat på ett tidigare Thule-lajv, såväl på den allierade sidan som den Furstliga. Även någon eller ett fåtal mer framstående Furstliga roller skulle kunna tänkas göra åtminstone ett kortare gästspel.