Om Ödestron

Henrik Hoffström och Theo Axner, 2004


Ödestron är den gamla nordiska religionen. I större delen av Thule har den trängts ut helt av Ljusets lära, men den lever kvar i delar av Gautrike och de nifelska länderna.


Trosföreställningar

Det finns ingen organiserad och nedskriven teologi för ödestron, men dess huvudpunkter kan sammanfattas som följer:

Den som levt ett hedersamt liv kommer att väckas av gudarna vid tidens slut för att dra i strid mot ödet självt. Förloras den kampen kommer världen att gå under, men om kampen vinns så kommer gudar och människor att kunna skapa sig en ny värld där de är herrar över sitt eget öde. Kampen förutsägs i det episka kvädet Tríuspa, “De Trennes spådom”.

 

Gudakungarna

Gudakungarna har inte separata kulter och prästerskap (se nedan), men de betyder olika mycket för olika grupper i samhället.

Wulfin - Krigaren; förknippas förutom strid med vintern och rovdjur, särskilt vargar. Hövdingarnas och krigarnas skyddsgud. Hans symbol är ett varghuvud. Bärsärkarna (se nedan) är Wulfins utvalda.

Rimner – Den vise runristaren. De lärdas och bardernas gud, den som gett människorna runornas och skaldekonstens hemligheter.

Unn och Unna - Jordbruks- och fruktbarhetsgudar. Böndernas gudar.

Rod - Jaktens och vildmarkens gud.

Lere - Sjöfararen; havsgudinnan. Sjöfararnas och fiskarnas skyddsgud. Ödestroende vikingar och pirater brukar offra en tiondel av sina fångar till henne genom att kasta dem i havet.


Seder, kult, organisation

Ödestron har ingen central organisation och inga heliga skrifter. Präster, eller ”de Vise” som de oftast kallas, lärs upp av andra präster genom muntlig tradition. I äldre tid var de Vise snarare just lärda och traditionsbärare än egentliga kultledare, och kulten leddes av kungen och av lokala hövdingar. Då både kungar och hövdingar i allt större utsträckning övergivit Ödestron har de Vise blivit mer av egentliga präster och tagit en större del av ledningen i kulten.

De Vise brukar traditionellt bära pälsmössor av varg- eller björnskinn, samt smycka sina kläder med runor. De är ofta kunniga runmagiker (se nedan).

 

Heliga dagar

 

Andra seder

Gammaltroende krigare inleder gärna en strid genom att kasta ett spjut över sina fiender och viga de som ska falla till Wulfin.

 

Bärsärkarna

Bärsärkarna anses som Wulfins utvalda. De står något utanför samhället (ännu mer sedan Gautrike blivit Ljustroget) och har varken hem, familj eller egentliga yrken om de inte tjänar i någon stormans hird. Bärsärkarna bär björn- och vargskinn och grips av vansinnigt raseri i strid; det sägs att detta raseri gör dem om inte osårbara så i vart fall övermänskligt tåliga. Somliga bärsärkar tros t o m vara varulvar.


Vildlandsorchernas variant av Ödestron

Somliga av Vildlandsorcherna följer som sagt en variant av Ödestron, som är ännu våldsammare än den mänskliga. Wulfin är den ende egentlige guden men styr över horder av onda naturväsen och andar. Orchernas har också en direkt personifierad ödesmakt manifesterad i tre shamaner: en som sliter inälvor ur fallna fiender, en som knyter in dem i en väv och en som utläser ödet ur den färdiga blodsväven (orchernas egna shamaner spår också helst i blod eller inälvor). Människor, orcher och (helst) alver offras genom att hängas eller spetsas. Diverse mer traditionella riter används för att skydda sig mot onda andar.

Orcherna observerar också Wulfins heliga dagar (vårdagjämning, vintersolstånd och höstdagjämning). Vargar är ett heligt djur för dem, och de bär gärna håret långt och löst som en man.