KÄLLAN VID VÄRLDENS ÄNDE

Bok II, Mellanspel IV

- Synnerligen preliminär information

 

Tid: 24-27 juli 2003. Spelet börjar på morgonen fredag den 25.

Plats: Talltorp, i Malingsbo-Klotenområdet (Bergslagen). Närmaste större ort är Ludvika.

Kostnad: Troligen ca 250:-.

Deltagarantal: Begränsat till högst 100.

Arrangörer: Helan & Halvan, dvs Henrik "Hoffa" Hoffström  och Theo Axner.

 

Bakgrund och upplägg

Kampen mellan den mörke Fursten av Margholien och den bräckliga allians av folk som står emot honom har rivit upp svallvågor långt bortom vad man kan se med blotta ögat. Från första början har händelser satts i rörelse, som vi först nu börjar kunna se konsekvenserna av.

Oknytten i Thule har brutit med den Lag som förr både styrde och skyddade dem. De har förlorat gamla begränsningar, blivit friare och rörligare, men de har också blivit sårbara för Furstens försök att vinna makt över dem. Flödet, kraften som de lever av och som genomsyrar allt, blir alltmer sjukt och förgiftat.

Vildfolket, de primitiva stammar som lever i Västmarkerna, har råkat i stor oreda. Deras mytiske profet Äldst har återvänt, men hans läror ställer vildfolkets gamla traditioner och idéer på huvudet. Björnstammen har dragits in i de bofastas krig mot Furstendömet – de andra stammarna i väster står ovilliga att ännu ta ställning. Vildfolkets lärde har också märkt av det förgiftade Flödet och hur det påverkar andarna. De vet att en mörk tid och ett svårt avgörande nalkas.

Kanske kommer ett sådant avgörande att nås nu, den sommar som de bofasta kallar Ljusets År 1142, vid den plats som sedan gammalt kallas Världens Ände. Hit reser en flock från Älgstammen, den största av de neutrala stammarna, för att förrätta sina sommarriter. Björn­stammen, som tidigare har brukat gästa dem och delta i riterna, har också utsända på platsen, men sämjan är inte så god som den varit. Stammarna har hamnat på varsin sida i många av de dispyter som slitit vildfolken itu.

Inte långt från Världens Ände ligger också Älvkungens domäner, där Oknyttens Hov nu har samlats för att försöka finna ett svar på sina problem. Ska Lagen förbli bruten, eller kan den återupprättas – och vill man återupprätta den?

Och det verkar som om både Furstendömet och de Norra Kungarikenas allians är intresserade av vad som kommer att ske vid Världens Ände. Bådadera har nämligen sänt varsin expedition dit…

 

Roller

Rollerna på lajvet kommer att ingå i någon av följande huvudgrupperingar. De kommer att beskrivas mycket mer ingående i kommande utskick.

Det finns i flera fall möjlighet att återupprepa någon roll man tidigare spelat i kampanjen. Den enda grupp som helt och hållet kommer att bestå av nya roller är Älgstammen, som inte funnits med i spelet tidigare.

 

Visioner

Källan vid Världens Ände är tänkt att bli ett episkt och dramatiskt äventyrslajv i samma anda som Thule i brand, som det till viss del är en direkt fortsättning på. Här ska ett antal trådar som länge löpt i bakgrunden i kampanjen – den magiska kampen, Vildfolkets andliga kris och oknyttens förlorade Lag - föras fram i rampljuset och till en klimax. 

På ett lite mer jordnära plan är lajvet tänkt att bjuda på spänning och äventyr, skräck och mystik, detektivarbete och förtrollad stämning – i olika doser och kombinationer beroende på var man hamnat, men fördelat över hela lajvet. Liksom för hela kampanjen är det ett viktigt mål att framställa den episka kampen mellan gott och ont på ett nyanserat och intressant sätt.

 

Lite praktiskt (preliminärt)

 

Utskick

Vidare information kommer fortlöpande att publiceras på hemsidan samt i mail till intresseanmälda. Utskick 1 kommer att mailas till de intresseanmälda samt finnas för nedladdning från hemsidan. Källan vid Världens Ände kommer som vanligt även att få en egen underhemsida.

Vi kommer att komplettera de allmänna utskicken med informationsblad för de olika grupperna. Nu har vi tillräckligt med material klart sedan tidigare lajv för att kunna ge ut en hel del sådan information på ett mycket tidigare stadium än vad som annars varit normalt.

Till utskicken har vi också plats för fler illustratörer. Om någon är intresserad av att bidra med teckningar så maila Theo.

 

Äta och sova

Den här gången medför uppläggets utformning att vi inte, som vi brukat, kommer att ha någon central mathållning för (nästan) hela lajvet. Därför ingår inte mat i deltagaravgiften. Däremot kommer vi att vid behov hjälpa de olika grupperna att organisera sin mathållning.

Bor gör man i paviljonger, vindskydd eller tält efter vad som passar till rollerna. Tältfrid kommer inte att råda; alla läger ska således vara lajvmässigt inredda även invändigt och off-saker ska hållas kamouflerade och osynliga (enligt principen "syns inte – finns inte"). Vi kommer att försöka hjälpa till att samordna boendet så att de som inte kan ordna egna bra tält kan få hjälp att låna eller hysas in hos andra.