Från efterenkäterna


Efter Utposten delade vi ut en enkät att fylla i efter Livet, där deltagarna fick betygsätta olika element och lämna kommentarer. Här redovisar vi resultaten av enkäterna.

 

Betyg

Olika element av arrangemanget betygsattes på en fyrgradig skala (Dålig, OK, Bra eller Toppen). Här har vi räknat om betygen till siffror (1=Dålig, 4=Toppen) och räknat ut ett genomsnitt för hur deltagarna betygsatte de olika kategorierna.

Kategori Medelbetyg
Bakgrund och värld 3,7
Handling 3,2
Stämning 3,4
Arrangörsbemötande 3,7
Området 2,7
Bekvämligheter 3,2
Prisvärdhet 3,6
Totalt betyg 3,6

 

Vad var bra med arrangemanget?

Det här är en sammanställning av vad som togs upp under den frågan på enkäten - de översta styckena är de saker som kom upp oftast. Kursiverade stycken inom citationstecken är direkta citat från enkäter. Står det en siffra inom parentes betyder det att saken tagits upp på så många enkäter - ingen siffra betyder att bara en enkätskrivare kommenterat saken.

· Bakgrunden och världen (6) - "allt hängde ihop"; "väl genomtänkt"; "trovärdig och gedigen"; "en levande och intressant värld... som vanligt även en bra bakgrund till lajvet fristående från resten"; "mängden användbar och matnyttig information som producerats till Thule-kampanjen måste vara bland den största i lajvsverige"
· Stämningen (5) - "arbetsläger känslan var bra"; "den fantastiska 'vi-och-de'-känslan mellan bönderna och de Furstliga"
· Bra spelinsatser av och mellan deltagarna (4) - "inget offande"; "bra och generöst spel mellan deltagarna"
· Maten (4) - "Regelbundna måltider gör att folk kan spela på ett bättre sätt och koncentrera sig på vad de gör i stället för att gå runt och vara off-hungriga!"
· Scenariot och upplägget (4) - "En originell idé som är ovanlig"; "ett lagom tungsint scenario"; "grundintrigen hade en mycket bra utformning"
· Planeringen och förarbetet (3)
· Utskicken och förhandsinformationen (3) - "bra utskick med riklig information... guldstjärna för det illustrerade bygalleriet"
· Arrangörsbemötandet (2) - "arrangörernas lyhördhet och flexibilitet gentemot deltagarna är beundransvärd"; "service på toppnivå även när man som deltagare strular fram och tillbaka"
· Nivån på förväntningar och inlevelse
· Utpostbygget - "Ambitionsnivån på byggeriet var precis lagom... tornet kommer att leva för evigt i lajvskrönor"
· De nattliga händelserna och överraskningarna
· Utnyttjande av området

 

Vad var mindre bra?

Kanske inte lika kul för oss att läsa som om vad vi lyckades med, men definitivt nyttigt. En del av de här synpunkterna kommer vi (arrangörerna) att ge vår syn på i ett särskilt dokument inom kort.

· Nivån på otrevligheter i spelet borde ha diskuterats mer mellan grupperna innan (6) - "Man kanske vid samlingen... borde ha talat ytterligare kring psykisk säkerhet och påmint om kodorden för att bryta respektive backa under spel"
· Tidsuppläggningen för scenariot (5) - "Det hände för mycket på en gång på söndag förmiddag, och sen var det slut - vi skulle ha behövt en dag till"; "händelserna blev för koncentrerade till de sista timmarna"
· Förtrycket borde ha varit hårdare (4)
· Intrigupplägget (2) - "kunde ha varit mer utarbetat och genomtänkt"
· Hanteringen av fångarna (2) - "fångarna hade inte riktigt blivit inräknade i garnisonen - det fanns inte riktigt plats för dem"
· Svårt för en nykomling att sätta sig in i världen
· Vissa delar av bakgrunden outvecklade (särskilt Furstendömet)
· Bortfallet av flera stabsroller gjorde Livet arbetsamt för de som blev kvar
· Området
· De Furstliga agerade lite för "uppenbart" onda - "Hade varit läskigare om de nästan hade varit möjliga att tycka om, för att sedan eruptera i våld och tortyr... sedan tillbaka till ursprungsnivån"
· För lite kontakt med andra grupper på Livet
· Lite väl hårt slit
· Drakfåglarnas (de margholiska motståndskämparna) läger var för exponerat och deras uppgifter i praktiken för svåra
· Bönderna blev lite väl sammansvetsade; inget riktigt utrymme för konflikter inbördes

 

Önskemål inför kommande spel

Vi hade också en fråga om vad folk hade för särskilda önskemål inför kommande Live i Thule-kampanjen, både med och utan anknytning till Utposten. Önskemålen vi fick var följande, i ingen särskild ordning:

 

Gärna fortsättning på Utposten

 

Mer Furstendömet! Gholan är vår hjälte…

 

Spontant kan jag tänka mig någon typ av furstlig upp-/utrensningsaktion á la tillslaget vid Toresta by! Det lär behövas när hederliga legionärer inte längre kan gå fritt i skogarna!

 

Utposten var ett smalt lajv. Där har kampanjen sin styrka, tycker jag. Lajv som har mycket speciella teman och inriktningar. Tex en förhandling eller ett möte mellan vissa parter. Att ha fler lajv som kretsar kring en central punkt tycker jag vore bra. Stämningen blir så mycket tätare så.

 

Det pratades väl redan lite om detta - men ett lajv från insidan av Furstendömet. Min tanke handlar kanske mer om att upplösa distinktioner - att kunna förstå och se det goda i det onda och att det finns hopp även inne i Furstendömet.

Jag skulle också hoppas/önska ett lajv med ett mer öppet koncept där det inte redan på förhand är givet vem som är vem. Ett lajv som handlar om hur människor som konfronteras (ockuperas av?) med Furstendömet väljer sida och där man kan se att vissa faktiskt väljer Fursten för att det finns grupper som gynnas av hans regim. 

Jag tycker ju att det etiska skulle få mer relevans på lajven, men det är ju mitt sätt att spela. Övervinna svart-vitt tänkandet lite. Tänk Utposten där befolkningen (offren) har blivit sina egna plågoandar och bödlar, och där de verkliga bovarna inte längre är brutala utan snarare tycks trygga och vänliga. Vem är det då som bär skuld? Vem är utan skuld och att kasta första stenen?

Ett mer icke-romantiserande förhållningssätt till kriget. Skapa ett scenario vars syfte ytterst är att belysa att alla är förlorare, att alla är grymma och okänsliga och att var och en egentligen bara står sig själv nära där inte ens frihetskampen skapar hjältar...

 

Fler såna här långa "ut-i-skogen"-lajv. Jag gillar Thule-kampanjen och såna här långa är roligare än t.ex. St: Ahriks gille (som i och för sig också var jättekul)

 

Gärna stämningslive som lös fortsättning på Utposten, kanske med något anfall från Dragfåglarna planerat, och medverkan i motståndet från en del bybor, medan andra är angivare.

 

En liten soldatfest utanför det belägrade Drakhem för att fira någon mindre framgång. Lite befäl, lite soldater, Gere Törstig och kanske ett besök av några högre uppsatta karaktärer, typ kung Imrar.