Efter Thule i brand delade vi ut en enkät att fylla i efter Livet, där deltagarna fick betygsätta olika element och lämna kommentarer. Här redovisar vi resultaten av enkäterna.
Olika element av arrangemanget betygsattes på en fyrgradig skala (Dålig, OK, Bra eller Toppen). Här har vi räknat om betygen till siffror (1=Dålig, 4=Toppen) och räknat ut ett genomsnitt för hur deltagarna betygsatte de olika kategorierna.
Kategori | Medelbetyg |
Bakgrund och värld | 3,4 |
Regelverk | 3,2 |
Handling | 3,3 |
Stämning | 2,9 |
Arrangörsbemötande | 3,2 |
Området | 2,1 |
Bekvämligheter | 2,5 |
Prisvärdhet | 3,3 |
Totalt betyg | 3,5 |
Det här är en sammanställning av vad som togs upp under den frågan på enkäten - de översta styckena är de saker som kom upp oftast. Kursiverade stycken inom citationstecken är direkta citat från enkäter. Står det en siffra inom parentes betyder det att saken tagits upp på så många enkäter - ingen siffra betyder att bara en enkätskrivare kommenterat saken.
Upplägg/handling (22) - “en bra grund till spänning“, “kändes inte given, en del överraskningar“, “en fascinerande och medryckande saga som vi alla deltog i“, “handling som gick framåt; uppbyggnad av spänning utan att vapen användes“; “intrigverket verkade mycket väl genomtänkt“; “ett intrigfyllt Live helt utan våld där man faktiskt kände att man var delaktig i ‘den stora handlingen’“; “alla [blev] intrasslade i intriger av alla de slag. Ingen hade tråkigt“; “rolig och trovärdig story som var både episk och intressant att pyssla med“
Bakgrunden/världen (11) - “en värld som man verkligen känner till i viss mån“; “komplexa och levande bakgrunder“; “en utmärkt inspirationskälla“; “gjorde det lätt att leva sig in“
Bra stämning (11)
Bra utskick (5) - “tydliga, visade er vision på ett klart sätt“
Bemötande inför livet (4)
Bra och roligt live för de flesta deltagare (4)
Bekvämligheter/praktiskt (4)
Seriös inställning hos deltagare (3)
Slutet (3)
Rolltillsättning (3) - “inte ge alla precis de roller de ville ha“, “lagom mycket folk av olika sorter“
God stämning mellan följena/grupper (2)
En bra fortsättning på krönikan (2)
Kontakten mellan grupperna (2) (“dvs till stor del frånvaron av kontakt“)
Samordning, helhet (2)
Få folk att göra sitt bästa (2)
Administration/deltagarkontakt (2)
Följenas läger (2)
Bra koll på händelseförloppet
Hålla soldaterna sysselsatta
Förbättrad standard på utrustning
Upplevelse
Bryta lite klichétänkande i o m att “klassiska“ roller användes på nya sätt
Området
Domedagsriddarna
Roller och händelser från tidigare Live lyfte spelet
Kanske inte lika kul för oss att läsa som om vad vi lyckades med, men definitivt nyttigt.
Bättre område (9) - “lite isolerat“, “inte så kul med kalhyggen o dyl“
Vattenfrågan (7)
Mer/bättre personliga intriger (4)
Bättre plats för följeslägret (3)
Logistik, praktiskt på plats (3)
Arrangörsstyrd organisering av trossen (3)
Slutscenen otydlig/svårbegriplig (3)
Mer/bättre info om området för de berörda (3)
Bättre intriger för roller i kungaföljena, förutom kungligheterna själva (2)
Närmare belägna avträden (2)
Mindre betungande uppgifter för soldaterna (2)
Markera parkeringsplatserna (2)
Sätta högre utrustningskrav (eftersom de flesta ändå höll högre standard än vad som krävdes)
Tydligare riktlinjer/krav för spel & utrustning
Mer bakgrund direkt riktad till fotfolket; instruktioner för agerande
Ordna slask- och latringropar
Låta politiken få mer utrymme på krigsrådsmötena
Visst strul med utdelning av pengar mm
Mer spänning för soldatrollerna
Mer intriger för soldater
Utmärka “äventyrsplatserna“
Byns arrangemang och placering
Fler märkliga ting i skogarna
Bättre överensstämmelse mellan story och område (fr a byn)
För stark tonvikt på följenas läger
Tydligare närvaro av kriget
Info om religion ut tidigare
Mer arbete med byn och vägen
Vara lättare att få tag på
Olycklig timing vid slutet
Mer konflikter och fiendskap
Mer arbete med lågstatusroller
Mindre styrd/regisserad handling
Vi hade också en fråga om vad folk hade för särskilda önskemål inför kommande Live i Thule-kampanjen, både med och utan anknytning till Utposten. Önskemålen vi fick var följande, i ingen särskild ordning:
Inte så utspritt, mera action!
Mera strid!
Mer personliga intriger
Kanske någon form av strid eller annan "adrenalinkick.
Framför allt hoppas jag på ett bättre område. Men jag är medveten om svårigheten att hitta det perfekta området.
Bara att jag vill ha en roll med mycket äventyr omkring sig! Ni får ta och arrangera det så snabbt som möjligt.
Mer intriger för soldater, mer mystik…
Större rasflora?
Vet faktiskt inte om önskescenariot är äkta tragedi (alla dör och allt går åt helvete! (jaja, mycket förenklat))eller en något mer modererad grund där det fortfarande finns hopp... Förtvivlad kamp måste det vara i alla fall...
Det skulle vara roligt om delar av persongalleriet från Thule kunde vara kvar, så kan man få en starkare känsla av kontinuitet. (Helst då spelade av samma personer, förstås.)
Kan inte Högmark vara inblandad i ngt igen!!!
Nå't tufft och stämningsfullt spektakel vore kul…
Få med flere Nifelmenn, det vil si nordmenn…
Mer ondingar på del2 vore trevligt. Dock gäller det att balansera det hela så att det inte urartar till ett bofferlajv.
Jag vill vara OND. Fasligt OND. Lajvet måste således innehålla ONDINGAR. Jag skulle rekomendera att ha med en och annan ONDING för att skapa lite balans i kraften. ONDINGAR kan vara ett riktig roligt element och bidrar ofta till olika sorters konflikter som sedan de mindre onda kan ägna sin tid åt att försöka lösa (vilket givetvis ger de ONDA mer tid för att finna på nya, ännu ONDARE grejor).
Jag önskar bara att Ondskan skall vinna (varför vet jag inte, men det vore jätteroligt!) och att det kommer komma massor av fler Gholansoldater på nästa lajv. Mycket av Gholan alltså! Gärna han själv.
Keep up the good work!
Kanske en stor trupp Furstliga som man kan vara med? Jag måste säga att jag verkligen fick smak för de Furstliga, så det skulle vara kul att spela en sådan på nästa live.
Var tydligare på vad för lajv ni vill skapa, sätt hårdare krav på prestationer.
Mer personanpassad bakgrund.
Att Arosias ridderskap får chansen att hämnas vår konung och vräka Fursten i havet.
Fler “ondingar“… eh… fler händelser i stil med slutet på TiB, ingen by på grus…
Tänk på att:
ge mer inflytande åt "lågstatusroller"!
Ge deltagarna större frihet att styra handlingen!
Ta vara på roller som varit med tidigare och händelser som utspelat sig under spel! Dessa är mycket trovärdigare än allt uppdiktat i världen!
Stort härligt fältslag.
Nästa gång ska Fursten få… Quo usque tandem abutere patientia nostra, Gholan?