Från efterenkäterna


Efter Källan vid Världens Ände delade vi ut en enkät att fylla i efter lajvet, där deltagarna fick betygsätta olika element och lämna kommentarer. Här redovisar vi resultaten av enkäterna.

 

Betyg

Olika element av arrangemanget betygsattes på en fyrgradig skala (Dålig, OK, Bra eller Toppen). Här har vi räknat om betygen till siffror (1=Dålig, 4=Toppen) och räknat ut ett genomsnitt för hur deltagarna betygsatte de olika kategorierna.

Kategori Medelbetyg
Bakgrund och värld 3,6
Handling 3,1
Stämning 3,3
Arrangörsbemötande 3,4
Området 2,7
Bekvämligheter 2,7
Prisvärdhet 3,1
Totalt betyg 3,2

 

Vad var bra med arrangemanget?

Det här är en sammanställning av vad som togs upp under den frågan på enkäten - de översta styckena är de saker som kom upp oftast. Kursiverade stycken inom citationstecken är direkta citat från enkäter. Står det en siffra inom parentes betyder det att saken tagits upp på så många enkäter - ingen siffra betyder att bara en enkätskrivare kommenterat saken.

· Storyn (13) – ”genomtänkt handling”, ”episkt”, ”fantastiskt komplexa men ändå trovärdiga intriger”, ”lajv blir… väldigt bra när så mycket tid läggs på att få ihop en komplicerad intrigväv där alla kan involveras!”, ”otroliga intriger”, ”flera stora intrigtrådar som sammanflätades”, ”flyt i handlingen, snygga scener”, ”att få föra sagan framåt (och faktiskt känna att man gjort något rätt!)”, ”mycket utredande och detektivarbete om man ville”
· Deltagarnas insatser (10) – ”bra kvalitet på utrustning och läger”, ”många tänkte dramaturgiskt i sitt spel så att många episka och fina scener skapades”, ”spelarna var fantastiska, i alla fall alla jag såg”
· Bakgrunden och världen (8) – ”stabil och välutvecklad värld”, ”hållbar bakgrund”
·

Stämningen (6) – ”skön känsla av magi och annan värld”

·

Rätt folk på rätt plats (5) – ”grupperna verkar… ha varit fenomenalt sammansatta för att få ett dynamiskt inre spel”, ”komplexa grupper och grupperingar”, ”genomtänkt rolltillsättning”

·

Området (4) – ”med undantag för husen och dess närhet”, ”trevlig blåbärsskog där man kunde ströva runt och plocka bär länge utan att stöta på någon, vilket var bra för illusionen att man faktiskt befann sig ute i vildmarken”

·

Arrangörsbemötande (4)

·

Oknyttens Hov (3) – ”fungerade pga bra spelare och för att de hade en struktur, ett syfte, någonting att göra”, ”jag älskade… hela oknyttsupplägget”

·

Distinkta grupperingar (3) – ”det ger lajvet struktur och inte bara en massa folk som myllrar omkring”, ”spännande… kontraster mellan grupper och karaktärer”, ”kul med de stora skillnaderna mellan stammarna”

·

(Älgstammens) läger (2)

·

Praktik, logistik (2)

·

Mailinglistor, kontaktförmedling

·

Nyckelns Väktare – ”intressant gruppdynamik, ett gemensamt mål och allmän lajvvana”

·

Välskrivna utskick

 

Vad var mindre bra?

Kanske inte lika kul för oss att läsa som om vad vi lyckades med, men definitivt nyttigt. En del av de här synpunkterna kommer vi (arrangörerna) att ge vår syn på i ett särskilt dokument inom kort.

·

För stora avstånd mellan läger (9) – ”mycket av handlingen gick ut på kommunikation och när det tar två timmar att hjämta någon till lägret försitts mycket av tiden”

·

Område/lägerplatser (8) – ”lite mindre grusvägar kanske”

·

Fördelningen av intriger och spelinnehåll (6) – ”Det skulle ha varit enkelt med gruppintriger som exempelvis involverade lite gömda saker i skogen eller viktiga runor”, ”intriger kunde ha sträckt sig längre ’ner’ i rollhierarkin inom grupperna”, ”större möjligheter för andra än shamaner att prata med råfolk”

·

Deltagares utrustning och utseende (5)

·

Blankvapnen medförde att lite av spänningen försvann (3) – ”någon slags grundregel för hur konfrontationer mellan vapenbärande skulle lösas kunde varit bra, eller att alla med vapen hade haft någon slags email-lista el likn.”.

·

Deltagares spel (2)

·

Vägbeskrivningen

·

Gruppens (Furstens utsända) samordning

·

Vatten och dass (off-moment)

·

Off-stugan för nära läger

·

Brist på individuell information

·

För högt tempo – ”det kunde hänt lite mindre så att folk haft tid att komma på besök [mellan grupperna]”

· För lite kontakt mellan grupperna

 

Önskemål inför kommande spel

Vi hade också en fråga om vad folk hade för särskilda önskemål inför kommande lajv i Thule-kampanjen, både med och utan anknytning till Källan vid Världens Ände. Önskemålen vi fick var följande, i ingen särskild ordning:

Minilajv för Nyckelns Väktare (3)

Mer oknytt! (2)

Jag har nu fått upp ögonen lite för det magiska och ser gärna ett magiskt  "studie i svart"

Bara att kampanjen fortsätter!

Legionärskt äventyrslajv med misärstämpel i Talvala!!!!! Jaaa!

Krogkväll i det belägrade Geda (dunkelt. Så klart. Med flyktingar, förrädare, profitörer, hjältar osv. Lite "använd" er, hjältar osv. Lite "använd" de - "ingen försvannmpelvis involverade lite gömda saker i skogen eller viktiga runor"idé, kanske?)

Realtids-problemlösnings- och spänningslajv under en kväll. Tex att avvärja en händelse, "om 4 timmar smäller den är bomben om ni inte lyckas desarmera den". Med två grupper, kanske? Förstår ni någonting alls av vad jag menar?

2-dagars Örikeslajv / till-havs-lajv ombord Helga Holm och/eller annan
båt. Segla ikapp med furstefartyg?  :-)

Lajv med utrymme för Drakfåglar och/eller alver

Skulle gärna se ett större lajv där de Furstliga och deras allierade är de som är i centrum, ungefär som Strömkarlens tårar

Kanske ett sorts futurelajv i samma värld. Tex att två grupper konkurrerande arkeologer ska gräva ut någon plats där händelser som vi spelar nu i kampanjen hände för tex 1500 år sedan. (Litet Indiana Jones-liknande stuk)

Ett endagslajv som behandlar en strid eller inledningen till ett större slag

Ett lajv liknande Mardrömstimmen där de Furstliga är på ”hemmaplan”

En Studie i Svart II

Planeringslajv på allianssidan

Fler specialiserade lajv som Utposten

Ännu ett Väktarnattslajv, vore kul som tradition

Lajv i mer civiliserade/bebyggda miljöer

Fler lajv på den mörka sidan