Här har vi samlat våra arrangörskommentarer till de återkommande synpunkter som framförts vid utvärderingarna av Fristad och i diskussioner med deltagare.
Först ut är problemen med området. Dessa var först och främst, som många har påpekat:
1. Torrdasset som inte fick urineras i. Detta skapade problem för flera av fr a de icke-manliga deltagarna då det var kallt och ruggigt ute, skogen var gles och det dessutom var mycket folk som rörde sig där (se nästa punkt).
2. Mängden joggare och andra off-besökare som rörde sig på området.
1) är det inte så mycket att säga om mer än att kritiken är helt befogad. Här tappade vi bollen, det här borde vi förutsett som ett problem och hittat en lösning på, t ex att hyra in en extra dasstunna (Prylkompaniet har en portabel sådan om jag minns rätt).Reglerna för dasset borde också ha framgått i något av utskicken innan lajvet. Pga att de nu bara kommunicerades muntligt så blev det olika tolkningar. Vi har fått indikationer på att områdesägarna inte menar att reglerna ska tolkas så bokstavligt som vi gjorde. Vi är uppmärksamma på problematiken nu och det här kommer att ha en tillfredsställande lösning nästa gång.
2) är också sant, och här hade vi ouppdaterad koll. Det rör sig mycket mer folk runt Lugnet nu, även vintertid, än när vi hade det förra Thule-lajvet här för tio år sedan. På den tiden vardet visserligen mycket folk i Judarskogen under sommarhalvåret men nästan folktomt vid kallt, mörkt och ruggigt väder. Så är deti nte nu längre.
Efter Fristad lutar vi själva åt att Lugnet tyvärr inte längre är ett bra område för ”fullskaliga” lajv med mycket utomhusspel, även om det fortfarande kan fungera bra för mindre inomhuslajv med enstaka utomhusscener.
Det har även påpekats att spelet blev för uppdelat, magiintrigerna tog för stor plats, att lajvet led av bristande regi och otydlig dramaturgi samt att övergången till Väktarnattskalaset blev väl abrupt.
Det här stämmer till en del och hänger till stor del ihop med ett annat problem vi redan diskuterat.
Beskrivningen av Drakfåglarnas syn på lag rätt och moral kom alldeles för sent när de flesta sedan länge var klara med sina roller och beskrivningen fick därför begränsat genomslag. Det här gjorde att Drakfåglarna som helhet blev ett mycket mörkare inslag än vi föreställt oss med en mycket mer tillåtande inställning till brutala metoder än planerat. Det här gjorde att relationen mellan Drakfåglarna och portfararna började i ett väsentligt mer ansträngt läge än vi tänkt oss, och det behövdes då mycket mera speltid och fokus för att få relationen att nå den typ av ”stabilt” läge vi gett direktiv om att vi ville ha fram innan Väktarnattskalaset började.
Helt uppenbart missbedömde vi hur tidigt informationen om lag och rätt bland Drakfåglarna behövdes, den borde ha varit i Utskick 2 och de viktigaste punkterna redan i Utskick 1.
Problemen med det uppdelade spelet och övervikten på de magiska intrigerna är en konsekvens av detta. De magiska intriger viplanerat innan lajvet var ganska små och tog inte så mycket tid i anspråk. Dock blev det så att magin tog väldigt stor plats eftersom flera spelare valde att lösa problemet med Drakfåglarnas relation till portfararna med magi. Det är orsakade också att spelet delades upp då hanterandet av portfararna tog så pass mycket tid i anspråk för flera spelare att de blev frånvarande från allt annat. Överlag hade saker inte riktigt hunnit spelas klart när Väktarnattskalaset inleddes, vilket gjorde att övergången blev väl abrupt. Folk förväntades sluta bråka och börja festa innan de riktigt var redo för det. När vi tänkt på det här ett tag har vi kommit till slutsatsen att Fristad hade för lite speltid i förhållande till mängden planerat spel. Lajvet hade behövt vara i alla fall en halv dag längre för att allt skulle ha hunnits med i ett mer ”naturligt” tempo.
Informationen inför lajvet var svåröverskådlig, tyckte flera.
Inte mycket att säga. Arbete med att göra om hemsidan pågår. På riktigt den här gången.
Upplägget runt Väktarnattshistorierna fungerade inte fullt ut.
Vi måste hålla med. Vi har haft flera Väktarnattslajv tidigare där vi lagt mer tid på historieberättande, både innan lajvet med att styra upp det och även låtit det ske utspritt under längre tid under lajvet. Även det här hakar i det vi sagt innan, Väktarnattskalaset kom i gång lite senare än vi tänkte oss och kändes ändå framstressat och ihoppressat, det blev för mycket på för kort tid även här. Återigen känns det som lajvet helt enkelt hade för mycket innehåll för den tillgängliga speltiden.