Från utvärderingarna
Efter Fristad delade vi som vanligt ut en enkät att
fylla i efter lajvet, där deltagarna fick betygsätta olika element och
lämna kommentarer. Här redovisar vi resultaten av
enkäterna.
Betyg
Olika element av arrangemanget betygsattes på en skala från 1 till 5 (1 = dåligt, 5 = toppen).
Kategori |
Medelbetyg |
Medianvärde |
Typvärde |
Bakgrund och värld |
4,2 |
4 |
4 |
Handling |
4 |
4 |
4 |
Stämning |
4,4 |
4 |
4 |
Arrangörsbemötande |
4,6 |
5 |
5 |
Området |
3,2 |
3 |
3 |
Bekvämligheter |
3,2 |
3 |
3 |
Prisvärdhet |
4,3 |
4 |
4 |
Maten |
4 |
4 |
4 |
Extramaterialet |
3,6 |
3 |
3 |
Totalt betyg |
4,2 |
4 |
4 |
Vad var bra med arrangemanget?
Det här är en sammanställning av vad som togs upp under den frågan på
enkäten - de översta styckena är de saker som kom upp oftast. Kursiverade
stycken inom citationstecken är direkta citat från enkäter. Står det en
siffra inom parentes betyder det att saken tagits upp på så många enkäter -
ingen siffra betyder att bara en enkätskrivare kommenterat saken.
- Handlingen/upplägget (8) - "En intressant grund för lajvet och en ramberättelse som gav möjligheter till alla sorters spel", "både spänning och mys i ensetting uppskattas mycket", "väldigt trevlig setting, bra balans på roller", "mixen av action och mys", ”bra uppbyggt lajv”
- Rekvisita/effekter (8) - "Porten!", "portalen var kanske den bästa lajvrekvisitan någonsin", "oerhört snygg scenografi", "Porten var jättefin och det gav mycket att det var led-ljus i den så att man faktiskt blev bländad en kort stund när man gick igenom den."
- Stämningen (7) - "mysigt", "jättefin stämning under hela lajvet", "blandningen av mystik, känslor, gemenskap och utanförskap som ofta blir på Thulelajven"
- Deltagarnas insatser (5) - "riktigt duktiga lajvare", "trevligt folk, generöst spel", ”duktiga och orädda medspelare”
- Områdets tillgänglighet (4) - "väldigt lättillgängligt område"
- Maten (4) - "helt fantastisk, bästa lajvmaten jag ätit på hur många år som helst"
- Informationen inför lajvet (4) - "informationen som kom med karaktärsbeskrivningarna och hur de var kopplade till varandra", "bra med intrigmaterial, brev, bakgrundshistorier, relationer", "välgjorda utskick"
- Området (4) - "stugan är jättefin", "bra lokal som var stämningsfull och fyllde behoven", "Lokalen. Att spelområdet var relativt litet så alla spelare var samlade."
- Arrangörsbemötande (4) - "lyhördhet för behov och egen utveckling av roll och intrigönskemål", "superbra omhändertagande av mig som ny", "hur [arr] sätter spelarna idéer i första rummet och hjälper till att lösa saker. Fixar ihop fb chattar så man kan peppa järnet innan lajvet och komma snabbt in i roll och få ett spel som ger intrycket att vi var gamla vänner"
- Lekarna (3)
- Väktarnatten (2) - "Väktarnatt känns väldigt äkta som festlighet", "stämningen på Väktarnattens afton var fin, med de vilda kasten mellan allvar och skratt"
- Chatspelet (2) - "tekniken att innanspela över chatt var också toppen", "Chattspelet innan var guld värt för att bygga en känsla som skulle komma att hänga med in i hela lajvet"
- Berättelserna (2) - "Portfararnas äventyr var underbart!"
- Aktindelningen (2) - "Gav möjlighet att utveckla intriger, planera scener och komma med önskemål gentemot motspelarna. Och förstås också välbehövligt mellansnack."
- Logistiken (2) - "bra upproddat"
- Jämställdhet
- Världen/fiktionen - "En genuin och genomarbetad fiktion med mycket utrymme för karaktärernas egen utveckling"
- Kvädet om Kouta
- Gruppspelet hos portfararna
- Bra tempo i spelet – ”som vanligt hände det saker hela tiden”
- Utskick och illustrationer
Vad var mindre bra?
Kanske inte lika kul för oss att läsa som om vad vi lyckades med, men
definitivt nyttigt.
- Dassen (4) - "Man måste få kissa på dass när det är så kallt (och fullt med joggare och annat folk precis överallt, utan täckande lövverk är det vääääldigt öppet)", "en enkel lösning hade varit att exempelvis hyra en bajamaja att ha utöver det fasta dasset på plats"
- För många utomstående besökare (och otillräcklig förvarning om det) (4) - "det gjorde att jag drog mig för att ta del i spelet ute då jag inte trivs att lajva 'offentligt' eller med frekvent störning i in-momenten", "det hade definitivt behövts skyltar för att hålla joggarna åtminstone lite på avstånd"
- Otydligt deklarerad dramaturgi (4) - "Kanske mer önskan från Arr i vilken riktning spelet/händelser borde bäras"
- Informationen (4) - "för mycket och svårorienterat", "den oerhört stora mängd fiktion som finns och som det kan vara svårt att sålla i som nykomling", "informationen kring magiska inslagen var bra men rätt rörig"
- Uppläggningen av historieberättandet (3) - "vill man ha ett lajv med en etablerad berättarpunkt ska man nog hålla en workshop i hur man berättar på ett engagerande sätt, och vad som krävs av en historia", "historieberättandet på väktarnattsfesten hade gjort sig bättre med bara enstaka berättelser för alla och mer berättande bordsvis", "att dela upp berättandet i mindre grupper hade nog fungerat bättre och varit lite mer spelskapande"
- Maten (3) - "mattiderna, [ingen] tillgång till något ätbart mellan måltiderna"
- Alltför stort fokus på magiintrigerna (3) - "rådslaget kom lite i skymundan"
- Fysisk uppdelning av spelet (2) - "Mycket spel bedrevs utanför stugan och gjorde att det blev svårt att hänga med om man inte själv hängde på allt ute, vilket fiktionsmässigt inte var möjligt för alla."
- Övergången mellan olika faser i spelet (2) – ”Övergången mellan äventyr lördag dag till fest lördag kväll hade med fördel kunnat göras mer formaliserad.”
- Brist på kommunikation mellan grupperingarna om hur intrigerna utvecklades (2)
- Personliga intriger - "mina intriger var helt reaktiva så det var svårt att driva dem framåt själv"
- Vädret
- Otillräcklig kommunikation om vilka scener som var lämpliga att spela ute resp inne
- Området
- Rollfördelningen - "Det hade blivit bättre balans med fler Ravnsmarkare"
- Otillräcklig scriptning av regisserade scener
- Kritisk rollinfo hade behövt dubbleras
Önskemål inför kommande spel
Vi hade också en fråga om vad folk hade för särskilda önskemål inför
kommande lajv i Thule-kampanjen, både med och utan anknytning till Fristad. Önskemålen vi fick var följande, i ingen särskild ordning:
Kunde vara intressant att se vad som händer när portfarargruppen kommer till Lejonnästet(eller vart de nu ska). |
|
Jag vill gärna att Pilgrimsfärd blir av, annars vad som helst bara portfarargruppen har skäl att spela tillsammans en gång till! :) |
|
Mer alver! :D |
|
Mer Drakfåglar och alver. |
|
Ett barnvänligt by-lajv. Kanske i Tumba.
Hur livet i en liten by kan te sig. Kanske ett under Furstens förtryck eller en by som håller på att resa sig efter att ha blivit fria.
Lekar, mat, stämning, barn, vuxnas oroliga blickar, sång, spejare i skogen etc |
|
Drakfåglar vs furstliga spaningstrupper. Ett stridslajv med lätta trupper med strid dyngnet runt och utan läger. Skulle även kunna tänka mig att ha lite tyngre trupper från båda sidorna men fokus på lätt trupp. En idé är att båda sidorna har saker som båda sidorna vill ha. Och det är kamp om dessa från början till slut. Saker som man måste bära med sig. Alternativt ha i en bältesväska eller i anslutning till sin utrustning när man sover. |
|
Ett mer renodlat stridslajv mellan de allierade och Fursten.
Lajv i Gedanien.
Något i Talvala.
Och något med rödkåpor. |
|
GEDANIEN! :-D |
|
Jag skulle vilja få tillfälle att spela min magiker i en lite lugnare sättning, utan att hot och händelser stör en djupare diskussion om magins möjligheter och brister. |
|
Vill ha ett stort stridsfokuserat lajv, ett stort slag mellan alliansen och de Furstliga. |
|
Något mer lajv där det passar att spela alv. Det är roligare att slåss mot en (mäktig) yttre fiende än att fokusera på inbördes stridigheter inom alvgruppen.
*Vandra långt i skogen -lajv
*Musiklajv
*Episkt slutstridslajv |
|
Ett mer jordnära väktarnattsfirande med fokus på traditioner och sägner kring högtiden. Kanske med några övernaturliga inslag, men inget som måste lösas på plats. |