Här samlar vi lite korta presentationer av vad som gäller för dräkt och utrustning på Gravberget med länkar till mycket mer ingående artiklar. Den här sidan upprepar en del information som finns på andra undersidor också.

 

Krav på kläder och utrustning i allmänhet
  • offlajvIngen ska behöva drabbas av offlajvmoment i onödan under spelet. Under speltiden ska off-föremål hållas ur sikte. Alla Off-föremål ska hållas ur sikte – har du med dig sådant är det ditt ansvar att ingen annan störs av dem. Behållare som innehåller off-föremål ska vara diskret märkta med den traditionella Offlajv-runan (se bilden). Observera dock att vi sover off så det finns inget krav på att ha t ex lajvmässiga sovsaker, däremot måste de naturligtvis vara undangömda under spelet.
  • Dräkt och utrustning ska gå i rätt stil för det land, folk eller gruppering som din roll tillhör. Se nedan för anvisningar om detta.
  • Det är inte ett krav att alla kläder och utrustning ska vara tillverkat i autentiska medeltida material, men vi rekommenderar kläder av ylle och linne då det både är snyggast och mest praktiskt. Såväl fuskläder, fuskpäls som tyg av syntetblandningar är acceptabelt så länge de åtminstone liknar vad de ska föreställa.
  • Två områden där vi har lite extra hög tolerans pga att det kan vara svårt och/eller dyrt att hitta bra lösningar är skodon och glasögon.
    • Vanliga kängor eller skor är OK så länge de ser någotsånär vettiga och neutrala ut.
    • Även glasögon är OK om man behöver ha dem.
  • Lajvet kommer till stor del att utspelas inomhus, men det kommer också att vara en del spel utomhus och det kan vara lite kallt i stugan särskilt tidigare under helgen. Vi rekommenderar därför att man klär sig varmt och tar med ombyte av t ex strumpor.

 

Infödda margholier: allmänt

Det här gäller allmänt för de roller som är uppvuxna i Margholien.

 

Kläder

Det traditionella margholiska dräktskicket liknar nordeuropeiskt 1100-1200-tal, i första hand ca 1150-1250. (Många av Furstens tjänstemän och soldater är dock lycksökare från andra länder och klär sig ofta enligt sina egna hemmoden eller i blandade stilar – se nedan.)

För att underlätta för dig som redan har kläder men i ”fel” stil har vi ordnat ett par s k morphguider som ger vägledning till hur man kan anpassa delar av dräkter för andra perioder till margholiskt dräktskick.

Exempel på traditionell margholisk dräkt

 

Vapen och annan utrustning

Vilken grad av beväpning som passar beror på din roll. Fria medborgare har rätt att äga vapen; militära roller är förstås beväpnade, och de av frälset som är krigare (se Heder och samhällsroller) har antagligen åtminstone vapen med sig även om de inte går beväpnade hela tiden.

 

Soldater

Legionärer

legionarer_halt

Legionärer och officerare

Legionerna, ryggraden i Furstens krigsmakt, är de mest enhetligt klädda soldaterna. ”Grundfärgen” är svart; andra färger används för att markera enhetstillhörighet (varje legion har t ex sin färg). Legionernas manskap – soldater och underofficerare – bär knälånga  svarta vapenskjortor med det vita sexarmade korset över hjärtat som ”uniform”; övrig klädsel är fri så länge den inte skymmer eller skär sig med uniformen. Ytterplagg (mantlar och rockar) och huvudbonader är oftast i svart eller andra mörka färger. Legionärernas sköldar är normalt svarta och även de prydda med Furstekorset och legionens nummer.

Eftersom många rekryter fört med sig utrustning själva och Fursten har vapen- och rustningssmeder från många länder i sin tjänst råder det rätt stor variation i stil på rustningar, hjälmar mm.

Läs mer:

 

Auxilia

De ’etniska’ auxiliaförbanden av talvi, vildfolk, orcher och vättar är inte lika enhetligt utrustade som legionerna, men svart är den dominerande färgen även här. Soldaterna bär i de flesta fall svarta armbindlar med Furstekorset, och målar det på sina svarta sköldar. Auxiliasoldaterna klär sig efter sin egen respektive kultur (se ovan); officerarna klär sig i allmänhet som legionsofficerare, vilket de också ofta ursprungligen är.

Andra auxiliaförband som är mer specialiserade kan ha olika sorters mer eller mindre distinkt klädsel, men den brukar genomgående mest gå i svart.

 

Extraordinarii

Hit räknas de mest udda och unika förbanden.

  • Domedagsgardet, Furstens livvakt och chockstyrka, är inte strikt uniformerat men känns lätt igen på de tunga och ofta groteskt dekorerade rustningar och hjälmar gardisterna bär. De för Furstekorset överlagt med en dödskalle, en kombination som är unik för gardet.
  • Salamandrarna, Rödkåpornas väpnade gren, känns igen på att de är klädda helt eller övervägande i rött. De är ofta tungt rustade om än något lättare än Domedagsgardet.

 

Frälse och hustrupper

Det Furstetrogna frälset, och de privata väpnade följen de håller för sitt eget skydd, räknas inte till Furstens reguljära krigsmakt och bär normalt inte heller hans märke. Istället är det vanligt att herren förser sitt följe med någon form av livré – t ex vapenrockar, armbindlar eller andra märken i en färg eller färgkombination som associeras med herren (oftast men inte nödvändigtvis hens heraldiska färger).

Om sådana här privata trupper strider på Furstens sida i större sammanhang, t ex vid försvar mot räder som Drakfåglarnas nyligen, är det också vanligt att bära Furstens sexarmade kors på en bältesvimpel, armbindel eller liknande.

 

Ministeriet och administrationen

Furstens ’civila’ tjänstemän på alla nivåer klär sig på alla möjliga vis – de som är infödda margholier klär sig som sådana, de som kommer utifrån för det mesta efter sitt hemlands mode. Genomgående är att de flesta klär sig så väl och dyrbart de har råd med.

Svart är en vanligt förekommande färg även bland tjänstemän och administratörer, även om den inte är fullt så dominerande som inom armén. Svarta armbindlar med ett vitt Furstekors är mycket vanligt förekommande, ibland med ytterligare markeringar eller dekorationer för att beteckna status eller något särskilt uppdrag.

 

Kollegiet

Collegium arcurum Principis, ”Furstens arcuriska kollegium” eller, som det oftast bara kallas, ”Kollegiet”, är organisationen för de klassiska arcuriska magikerna i Furstens tjänst. .

Kollegiets magiker har ingen särskild dräkt institutionaliserad. Liksom magiker i Terra Cognita i allmänhet klär de sig oftast som lärda män eller kvinnor gör mest – i typiska fall i långa, värdiga dräkter – med större eller mindre mängd ”mystiska” utsmyckningar efter tycke och smak. Glada färger är dock sällsynt; svart, vinrött, grått, vitt/gult och liknande är vanligare. Kollegiets magiker brukar särskilt undvika klarrött i ytterplagg eftersom detta förknippas med Rödkåporna.

 

Rödkåpor

Consangvinei Principis, det Furstliga ordenssällskap som har till uppgift att hålla kontroll över magi och övernaturligt inom och utom Furstens led, bär däremot en mycket distinkt dräkt: som deras öknamn Rödkåporna antyder bär de blodröda mantlar med huva, normalt också hellånga röda eller röd/svarta dräkter under. Det är inte fråga om ”uniformer”; dräktsnitt och utsmyckning varierar. Följaktligen undviker andra Furstliga, speciellt magiker, att bära dräkter helt eller till största delen i rött.

Läs mer: Consangvinei Principis – Rödkåporna

Rödkåpor och Salamandrar

Rödkåpor och Salamandrar

 

Talvi och suosti

Provinsen Talvala och de talviska och suostiska folklandet öster om Innanhavet som ingår under den har under senare år blivit en mer integrerad del av Furstendömet, och förutom att många talvi och suosti har gått i Furstens tjänst har också en del familjer och individer invandrat till själva Margholien. Talvi- och suostifolkens dräktskick och kultur är inspirerad av finsk vikingatid och tidig medeltid.

Läs mer: Dräktskick i Talvala: Talvifolken

 

Skymningsstammen

Det barbariska vildfolket som oftast kallas ’Skymningsstammen’ bär sina traditionella, primitiva dräkter. Päls, läder och skinn är de vanligaste materialen även om ylle, lin och liknande material också förekommer – de är dock lite dyrbarare då vildarna inte kan tillverka dem själva, utan måste byta till sig dem (eller, som oftast, förses med dem av arméns kvartermästare). De är förtjusta i kroppsmålningar (genomgående i svart) och olika smycken av ben, klor och tänder.

De margholiska vildmän som tjänar i krigsmakten – i stort sett alla vuxna som inte är shamaner eller sysselsatta med att sköta om barnen – bär Furstens sexarmade kors målat i svart över ansiktet som en krigsmålning.

Läs mer: Dräktskick: Vildfolket

 

Nattfolk: Orcher och vättar

Orchernas och vättarnas kläder görs mestadels i läder, grova tyger och i kalla klimat päls. Det grundläggande dräktsnittet är egentligen ganska likt typiska tidigmedeltida kläder. En typisk ordinär dräkt kan sägas bestå av en kort till knälång tunika (eller fler om det är kallt); hosor eller byxor; skor, grova kängor eller stövlar, ofta med benlindor; samt en huva, med eller utan ok. I kalla klimat och väder bärs ofta pälskappor, -mössor och –kanter på andra kläder.

Kläderna brukar mest gå i svart, grått och brunt; orcherna brukar gärna svärta lädret i sina kläder – svart är inte bara Furstens färg utan symboliserar också traditionellt krig och styrka för dem. Klara, glada färger är mycket sällsynta. Om du vill spela nattfolk så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.

 

Dvärgar

Dvärgarna av Kalins folk klär sig på ungefär samma sätt som sina släktingar i Steinheim; det är i alla fall ingen uppenbar skillnad för en icke-dvärg. Typiska inslag är enkelt skurna, korta tunikor; vida, påsiga långbyxor; breda bälten och djupa huvor. Manliga dvärgar känns förstås förutom längden lätt igen på sina långa helskägg. Om du vill spela dvärg så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.

Dvärgar: Kalins folk

Dvärgar: Kalins folk

 

Alver

De få alver som uppträder på Furstens sida tycks sätta en ära i att bära traditionell alvisk dräkt. Ett typiskt alviskt plagg är den ärmlösa s k alvkappan. Om du är intresserad av att spela alv så hör av dig till arrangörerna för mer om kläder och utrustning.